Реконструкция на Кесария Мартима

Кесария е оживен търговски център, който се намира на големия търговски път, свързващ Тир и Египет, и служи като транзитно пристанище предимно за превозване на сол от Мъртво море. Наред с Капернаум и Йерихон, тя е едно от трите места в Палестина, където се събират данъци.

Същински цялостни разкопки в Кесария не са провеждани, тъй като останките от римската епоха лежат на повърхността. Системните обследвания на различни райони от пристанищния град започват от 1948 г.

Към днешна дата тук са запазени построени от Ирод търговски улици, акведукт с арки, театър с богата галерия от масивни колони, амфитеатър, бани, дълги няколкостотин метра, каменни вълноломи (южният е с дължина 550 м. и близо 50 м. широчина), построени от северната и южната страна на пристанището и други сгради и съоръжения. Пристанището е добре укрепено с две изкуствени диги, които са изградени от излети от бетон блокове с внушителни размери 3,6 х 16 х 6 м. Сместа, която се получавала от вулканична пепел, се изливала и втвърдявала под водата. Подводни са и някои от съвременните огледи в Кесария Мартима.

Както беше споменато, средиземноморският град е определен за административна столица и постоянно седалище на римския прокуратор, който разполага с военни части тук.

През 1961 г., в хода на разкопки е открит надпис, в който се споменава името на Понтий Пилат, по повод издигнат от него храм в чест на Тиберий.

Запазен е акведуктът, осигуряващ водата за града от изворите по хълмовете на планината Кармил.

Както повечето средиземноморски селища от новозаветната епоха, населението на града е разнородно, поради което съществува напрежение и чести стълкновения между езичниците и силната в града юдейска общност. По време на юдейското въстание през 66 г., според сведенията на Йосиф Флавий, са убити 20 000 юдеи, а други го напускат.

Св. апостол Павел тръгва от Кесария за Тарс, след като напуска тайно Дамаск заради заговора срещу него (Деян. 9:30). В Кесария живее и приема християнството стотникът Корнилий (Деян. 10:1, 24; 11:11). На връщане от второто и третото си мисионерско пътуване св. апостол Павел спира в града (Деян. 18:22). По-късно апостолът е доведен тук, за да бъде съден от управителя Феликс (Деян. 23:23–33), след което прекарва в пристанищния град две години в затвора. В Кесария св. апостол Павел се защитава и пред следващия управител Порций Фест и цар Агрипа и оттам по заповед на Фест е изпратен, окован във вериги за Рим, съгласно собственото му желание да се защитава пред императорския съд (Деян. 25:11). Тук умира Ирод Агрипа (Деян. 12:19, 23).

 

(Е. Дамянова, Матрериална култура на Палестина през Римския период (63 г. пр.Хр.–70 г. сл.Хр.). С., 2014. ISBN 978-954-07-3698-33)

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

В момента коментирате, използвайки вашия профил WordPress.com. Излизане /  Промяна )

Google photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Google. Излизане /  Промяна )

Twitter picture

В момента коментирате, използвайки вашия профил Twitter. Излизане /  Промяна )

Facebook photo

В момента коментирате, използвайки вашия профил Facebook. Излизане /  Промяна )

Connecting to %s